torsdag 4 oktober 2012

Oggla listar...

Mina vänner, det är med äkta glädje och stor tacksamhet jag låter min gode vän Olle "Oggla" Nilsson få ett ord med i leken och presentera en riktigt kul och diger lista.

********************************************************************************************************************************************************

Jag har länge förundrats över hur en låt kan få nytt liv och växa fram till något vackrare, när en artist eller ett band som älskar låten ifråga, verkligen tar sig an den och gör den till sin. Lika hemskt kan det vara att höra en för mig viktig låt, slaktas av någon som i mina öron inte ens försöker hitta vad det nu var som fick dem att vilja göra en version av den från första början.

I listan jag sammanställt på Spotify, finns det många varianter på båda exemplen. Det finns också låtar jag egentligen inte alls gillar, men där i alla fall en av versionerna säger mig något. Detta är en lista jag haft igång i ett par tre år och lagt in några låtar i då och då, när andan fallit på. Jag gjorde ett försök att sluta när jag hade nått till 500, men som det ofta är för mig med musiken, tar den över och ber mig bestämt att hålla käft och bara följa med. Där av namnet; ("Monstret").

För övrigt vill jag tacka för de förslag jag fått till listan av: Fogass, Robert Eklöf, Varpan och Klas Finngård. Det finns otroligt många bra låtar där ute som borde finnas i minst två versioner ... Så nu letar jag vidare mot 1000!


//Olle                                                        Original - Cover ("Monstret")


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar