onsdag 10 oktober 2012


MUSIKRESAN

Den 17:e juni år 2000 fick jag en idé efter det att jag på Cafe Cecil (R.I.P) först läst en lista sammanställd av Elvis Costello i en blaska, och för att senare samma vecka blivit frågad av en arbetskamrat...-vad är det för artist som gör denna låt? Jag kände igen den, men jag hade den inte i min skivsamling....detta var långt före appar som Shazaam eller Soundhound....vad göra??? Jo rusa in på kontoret och ringa min gode vän Caj som alltid har koll på musik och be grabbarna höja radion ute i tryckeriet där jag jobbar så mycket det bara går och snabbt fråga denne Caj vad det är för låt, ty detta var ju i någon nedrans reklamkanal som inte alltid talar om artisterna efter låtarna...sagt och gjort, det dröjde inte länge innan svaret kom....det där är Iggy Pop och låten The Passenger!

Detta blev startskottet till min idé om att jag skulle sätta samman några skivor med låtar jag inte hade i min samling. Sagt och gjort, det blev till att snoka lite i skuggorna på Napster som vid denna tid var vid god vigör...uppkopplingen var dock inte riktigt av samma art som idag. En normallång låt tog ungefär 20 minuter att få hem, och bara en låt i taget. Jag fick hem material till min första skiva som sattes samman kort därefter. Efter första lyssningen var det helt ok, men som gammal blandbandskonstruktör kändes det lite haltande utan att kunna få med favoriter jag redan hade. Sagt och gjort en ny samling sattes ihop med befintligt material från skivsamlingen uppblandat med de låtar jag lånat på det stora nätet.

Den första skivan kallade jag Napster Tunes, och någonstans hemma i min gode vän Hasses källare skall detta exemplar tydligen finnas, då han fick skivan jag inte var helt nöjd med...schysst va? ;-)

Efter detta kom jag att kalla den för Musikresan, för jag tänkte mig en liten tripp på ett tiotal plattor från början. Ni som känner mig vet dock att en viss mani kan uppstå....och några fler har det väl blivit om man säger så. Projektet har legat lite på is ett tag av en hel del olika orsaker jag inte tänker gå in på här. Men det finns otroligt många utkast som väntar på att få sättas samman.

Det började i alla fall som ett projekt helt i egen regi, men har senare ändrats en del tillsammans med olika musikintresserade medresenärer. Detta tänker jag orda om först när vi når dit i bloggen. Jag tänkte i alla fall att jag skulle presentera samlingarna här, det kan ju dock ta en stund innan man är i mål....för lite fler än 10 skivor har det ju blivit som sagt.

Skivorna var ju något jag och min närmsta vänkrets lyssnade på. Jag hade då ingen aning om hur stor spridning dessa alster skulle komma att få. Men spridningen blev total och samlingarna kändes uppskattade, och jag hoppas att det har gjort mer nytta för artister än skada. Vilket jag i många fall ämnar tro, då folk upptäcker en artist just genom att lyssna på denne. Dessa skivor blev ju något av ett musikaliskt smörgåsbord där man plockade till sig det man gillade.

Idag finns ju det fantastiska Spotify som ger oss chansen att upptäcka massor av bra saker, synd bara som sagt att man tvingas sakna några riktigt stora. Men vem vet, en dag så är de kanske där.

I denna bloggserie tänkte jag sätta ihop en lista av Musikresorna exakt som de var via just Spotify. Tyvärr finns inte alla låtar där så jag har tagit hjälp av det andra mediet i form av Grooveshark, och det funkar lika bra det! Jag kommer att skriva några rader om varje låt och förhoppningsvis kan jag få mina medresenärer att så småningom göra detsamma med sina val.

Reglerna var enkla, endast 1 låt med varje artist på samma skiva. Däremot kan det i något fall hända att en låt kan förekomma i två helt olika versioner på samma skiva.


MUSIKRESAN 1
(2000)
Fogass


1. The Passenger - Iggy Pop
Iggys fina släpiga slagdänga från 1977 skriven tillsammans med gitarristen Ricky Gardiner var ju som sagt startskottet för denna serie skivor. På backing vocals har vi vännen David Bowie.

2. So You Wanna Be A Boxer - Paul Williams
Filmmusik från 1976 och gräddgangsterfilmen Bugsy Malone, här är det mycket barndomsminnen samtidigt som jag alltid gillat låten.

3. American Woman - Lenny Kravitz
Detta val kom väl sig av att Lenny's version var aktuell vid tillfället och att jag de fakto aldrig hört originalet vid den här tidpunkten. Inget fel på covern eller så, men hade listan gjorts idag hade nog originalet av kanadensarna The Guess Who tagit platsen.

4. All Along The Watchtower - Bob Dylan
Det är väl inte mycket att orda om när vi pratar om den låt som Bob Dylan framfört fler än någon annan under sina konserter genom åren. En fantastisk låt som har att göra med Dylans intresse för bibeln. Jimi Hendrix gjorde en fantastisk cover på låten endast 6 månader efter originalet kom ut. I detta fall föll valet dock på originalet.

5. Don't Mess With My Man - Lucy Pearl
En låt som låg i tiden vid detta tillfälle. Skönt modernt soulgung med en så kallad supergrupp bestående av
Rapahel Saadiq, D'Angelo, Dawn Robinson från En Vogue samt Ali Shaheed Muhammad från A Tribe Called Quest.

6. Diamonds And Rust - Joan Baez
En fantastisk låt av en sångfågel som få. Låten från 1975 handlar om fröken Baez kärleksaffär med Bob Dylan 10 år tidigare. Denna låt har sedan 1977 varit en av grundpelarna på Judas Priest konserter världen över.

7. Streets Of London - Ralph McTell
Denna vackra låt från 1969 var inget svårt val att göra. Ursprungligen skulle den haft namnet Streets of Paris, men kom att ändras för att London klingade bättre i låten.

8. Sheena Is A Punkrocker - The Ramones
En klassiker från min barndom. Jag lyssnade inte mycket på punk när det begav sig, denna låt har dock alltid varit med mig och har väl en mer trallvänlig attityd och knyter an en del till The Ramones surfrock influenser.

9. (You're The) Devil In Disguise - Elvis Presley
En Elvis låt jag alltid tyckt om mycket. Inspelad 1963 och skriven av låtskrivarteamet Giant, Baum & Kaye.

10. Light My Fire - José Feliciano
En fantastisk cover av ett fantastiskt original. Jag hade en rätt soulig och funkig period vid detta tillfälle så därför föll valet på denna cover som jag tycker är underbar. Originalet sitter nu istället som första låt på min Spotify serie Back In The Days.

11. All The Way From Memphis - Mott The Hoople
Valet på denna låt föll sig av att jag läste om den i en tidning, lyssnade och gillade vad jag hörde. Jag var vid detta tillfälle inte särskilt bevandrad i Hooples musik. Det är jag väl fortfarande inte, men lite har man väl kollat upp sedan tiden för denna resa.

12. What I Am - Edie Brickell & New Bohemians
En låt jag hört via MTV några år tidigare och gillat, som sedan fick plats här. Edie Brickell gifte med Paul Simon efter att ha lämnat detta band.

13. Senior Service - Elvis Costello
Helt enkelt den första låten med Costello som fastnade för mig efter det att min gode vän Olle Nilsson rekommenderat denne musiker några år tidigare. Det blev nog denna låt tack vare att detta Elvis Costellos 3:e album var det första jag lyssnade på.

14. Our House - Madness
En jättehit 1982 och som man minns väl från den tiden, då var man dock hårdrockare och skulle förneka allt som inte distade. Jag har ej längre några sådana ticks för mig utan konstaterar att jag gillar Madness och jag gillar Our House.

15. Kalles Klätterträd - Jojje Wadenius
Tillbaks till barndomen igen. en skön liten jingelliknande låt av och med Jojje Wadenius från tiden då han var en medlem i Blood Sweat & Tears.

16. Loanshark Blues - Rory Gallagher
En låt som jag gillat med denne irländare sedan jag fick albumet Defender i julklapp 1987 av en god vän.

17. Mothership Connection - George Duke & Stanley Clarke
Ännu en cover. I detta fall var det nog så att jag lyssnat så fruktansvärt mycket på det alldeles utomordentliga originalet med Parliament under min start i funkens universum. När jag så jag hittade denna version med George Duke & Stanley Clarke så blev det nyhetens behag och denna version blev mitt val. Grym version detta också, trots att jag kanske idag valt originalet.

18. The Joker - Steve Miller Band
Steve Millers fina The Joker upptäckte jag på Levi's reklamen när jag var på bio i början av 1990 talet. Så någon nytta har väl reklam gjort för mig.

19. Pipeline - The Ventures
En låt jag hört sedan barnsben då jag fått tag på min 21 år äldre broders dubbel LP med detta band och spelade oftast denna låt tillsammans med Ghost Riders In The Sky. Twang gitarr var ordet!

20. Ain't No Love Lost - Patti Jo 
1972 skrev Curtis Mayfield den här sköna soullåten åt Patti Jo. Två år senare spelade han in den själv tillsammans med Linda Clifford. Men här är det originalet som gäller, även om den andra versionen är ett fullgott dagsverke det också.

21. In My Life - The Beatles
Lennon/McCartneys finfina låt från Rubber Soul som enligt John Lennon tog form i text när en engelsk journalist tyckte att John skulle skriva låtar från sin barndom. Originaltexten finns att beskåda på British Museum, vilken Lennon omarbetat före inspelningen, efter det att han menat att den var löjlig och kallat den för "the most boring sort of "What I Did On My Holidays Bus Trip" song.
Länk:
Musikresan 1 (2000) Fogass

1 kommentar: