onsdag 31 oktober 2012

Innan vi börjar resan vill jag bara nämna, att för att sätta ihop en sådan här årgång har jag letat genom över 1000 album och 300 singlar och försäkrat mig över att släppen det året gäller. Jag har i mitt letande också stött på saker som jag missat från de årgångar som jag tidigare presenterat och blivit både irriterad och ledsen att jag missat en del "essentials" om man så säger. Men det är en omöjlighet att kunna få med allt och tänka på alla möjliga och omöjliga artister och grupper varje år tyvärr.

När jag väl hittat en mängd med artister/grupper/låtar så börjar det svåra med att plocka bort saker från listan ned till 100 återstående artister från det givna året. Många tänker säkert ...konstigt att den och den inte är med och det kan givetvis bero på olika saker ...som att jag kan ha missat, jag har varit tvungen att välja bort, samt att det ej heller kanske fallit mig i smaken. Till sist också begränsningen som Spotify har med att en del artister tyvärr inte finns representerade.

Jag skulle kunna göra listorna oändligt mycket större givetvis och på så vis få med mer, men jag tycker att det ska vara en inblick på det givna året som ändå ska vara mer noggrant handplockat och utvalt. Därför väljer jag också som jag tidigare nämnt att göra listan i 10 volymer som ett litet album att lyssna på så man hinner reflektera lite över hur det lät det året.

Nu låter det kanske nästan som om jag beklagar mig över allt jobb det kan vara ...men så är absolut inte fallet. Detta är självvalt och otroligt kul, lärorikt och intressant. Jag har personligen upptäckt massor med saker jag tidigare missat och fått en hel del nya favoriter. Hoppas också att några av er ska hitta små pärlor som leder er in på stigar ni aldrig tidigare trampat och att ni ska få en bra musikalisk upplevelse.

Nej nu får det vara färdigbabblat om detta ...istället är det väl dags att hälsa er välkomna till:

1969

Året då

Det svenska Högerpartiet byter namn till Moderata samlingspartiet.

TV-serien om Pippi Långstrump börjar sändas i Sveriges Radio-TV.

Hans Alsér och Kjell Johansson vinner för andra gången herrdubbeln i världsmästerskapen i bordtennis åt Sverige.

Människan landar för första gången på månen genom amerikanska Apollo 11.

Sveriges Radio-TV startar Sveriges andra TV-kanal, TV 2.

Anhängare till Charles Manson mördar sju människor i Los Angeles. Ett av offren är filmregissören Roman Polanskis höggravida hustru Sharon Tate.

Woodstockfestivalen äger rum i New York.

Officerare ledda av Muammar Khadaffi störtar kung Idris I av Libyen.

En våldsam storm över västra och södra Sverige samt Danmark kräver minst 11 liv.

Tage Erlander avgår efter 23 år som svensk statsminister och socialdemokratisk partiledare och Olof Palme efterträder honom.

Första Tipsextra i Sveriges Radio-TV sänds.

Dessa låtar släpptes på vinyl första gången: Back In The Days - 1969 Vol.1




2 kommentarer:

  1. Fruktansvärt roligt detta Tomas! Vilket fantastiskt arbete du lägger ner!
    //Andy

    SvaraRadera
  2. Tack Andreas, det värmer och är ett sant nöje att göra det! Kul att höra verkligen!

    /Fogass

    SvaraRadera