måndag 5 november 2012


MUSIKRESAN
Redan några dagar efter den första samlingen, ja kanske till och med redan dagen efter var jag igång med att sammanställa skiva nummer två. Såhär såg den ut, och låtvalen hittar ni nedan. Klicka på omslaget om ni känner för att lyssna.



MUSIKRESAN 2
(2000)
Fogass

1. Space Oddity - David Bowie
Bowie's första riktiga hit behöver väl ingen närmare presentation. Sprungen ur år 1969 och har ofta nämnts i sammanhang som rört världens bästa poplåt. En självklar öppningslåt och ett givet val för mig.

2. Local Girls - Graham Parker & The Rumour
Skön låt från 1979 med Graham Parker och hans band The Rumour som detta år börjat låta lite rockigare än tidigare. Finns med på albumet "Squeezing Out Sparks"  från samma år.

3. High Voltage - Ac Dc
En klockren låt från detta otroligt svängiga rockband. En Bon Scott i total högform med en skön uppstudsig attityd. Släpptes som singel 1975, men var sedan med på gruppens första internationella albumsläpp under namnet "High Voltage" just. Denna internationella utgåva är till stora delar en blandning på bandets två i Australien släppta album "High Voltage" & "TNT". Låten var med på albumet "TNT" och inte "High Voltage" i Australien. Rörigt...ja en aning.

4. Running Up That Hill - Kate Bush
Denna sensuella komposition av Kate Bush var för mig inget svårt val att göra då jag alltid gillat denna kvinnas sätt att skriva och framföra sin musik på. Det som stör mig ibland är att vi här nått en bit in på 80-talet med mycket trummaskiner, och ett lite slickt sätt att producera på började ta över. Det är hursomhelst en fin låt som ursprungligen egentligen hette "A Deal With God", men skivbolaget var oroliga att titeln skulle spelas för dåligt i länder där religionen har en mer framträdande betydelse. Kate gjorde som skivbolaget sa och kallade den för "Running Up That Hill" på singeln, men på albumet heter låten "Running Up That Hill (A Deal With God)".

5. Flutter Girl - Chris Cornell
Från första soloalbumet efter det att Soundgarden lagt av hör vi denne mans fina rockstämma på ett lite mer återhållsamt sätt. Låten låg väl rätt i tiden och rösten har jag alltid gillat.

6. Hands - Jewel
En låt som låg i tiden helt enkelt.

7. The House Of The Rising Sun - The Animals
The Animals fina version från 1964 av denna gamla folksång som Eric Burdon säger att han hörde första gången på en klubb i Newcastle framförd av folksångaren Johnny Handle. Versionen av Animals kom att betraktas som den första Folk-Rock hiten.

8. The First Thing I Do In The Morning - Joyce Williams
En riktigt skön funk/soul historia från 1972 sjungen av en dam jag inte vet ett dyft om. Det spelades in mängder med funk/soul singlar på slutet av 60-talet och början av 70-talet. Många gjorde bara en singel och hördes aldrig igen. Joyce Williams har gjort något album också har jag för mig. I vilket fall, så svänger det snyggt här.

9. Itchycoo Park - The Small Faces
Låten "Itchycoo Park" var The Small Faces första internationella hit och egentligen den enda låt man blev riktigt kända för i världen utanför England. Alla i bandet var unga mods och små till växten. "Face" var ett slanguttryck för en ledare bland engelska mods ...därav namnet på gruppen. Detta var första låten även jag hörde med dem, men de har gjort flera andra mycket bra nummer som dock inte blev lika kända.

10. Heart Of Glass - Blondie
En tidig version av "Heart of Glass" hette "Once I Had Love" och skrevs av Deborah Harry och Chris Stein någon gång 1974-75. Denna tidiga version spelades initialt in som en demo 1975. Låten hade ett långsammare, funkigare sound med ett grundläggande discobeat. Av denna anledning blev den känd som "The Disco Song." Låten spelades på nytt in i en andra demoinspelning med samma titel 1978, där låten gjordes lite mer pop-orienterad. Bandet beslutade då att spela in låten för albumet "Parallel Lines" och döpte om den till "Heart Of Glass".

11. Helter Skelter - The Beatles
"Helter Skelter" kom ut på bandets skiva, "The White Album" år 1968. Låten är skriven av Paul McCartney som också sjunger. "Helter Skelter" brukar av en del kallas för världens första hårdrockslåt, förståeligt nog kanske. The Beatles var alltid tidiga med allt och experimenterade mycket vid denna tid. Låten har på ett för Beatles ovälkommet sätt fått uppmärksamhet via Charles Manson och dennes mordorgie i Los Angeles 1969. Titeln anspelar emellertid på rutschkanor på tivolin och har inget som helst med helvetet att göra (vilket Manson tydligen trodde). Låten började som ett 27 minuter långt jam som man spelade in i juli 1968, den kortades senare emellertid ner. 

12. A Girl Like You - Edwyn Collins
"A Girl Like You" är en skönt Northern-Soul inspirerad låt från 1994 av skotska singer-songwritern Edwyn Collins, tagen från hans album "Gorgeous George".

13. Annie, I'm Not Your Daddy - Kid Creole & The Coconuts
Detta calypsodoftande band, här med en av sina stora hits från 1982. Tog med låten lite som nostalgi från en svunnen ungdom, där jag inte lyssnade på dem ...men hade sett dem i något av SVT:s program från den tiden (gissningsvis "Måndagsbörsen") och tyckt att det var rätt coolt trots att jag var hårdrockare.

14. Anthem - Leonard Cohen
Redan sen mina hårdrockens dagar har jag gillat Leonard Cohen. Tror jag såg honom i programmet "KRYZZ" med Arne Hegerfors en gång med låten "Take This Waltz" och blev fast. Denna låt är ett lite senare verk och var med i filmen "Natural Born Killers".

15. Brass In Pocket - The Pretenders
Bandets tredje singel var deras första framgång och släpptes 1979. Låten är skriven av Chrissie Hynde och James Honeyman-Scott. 2004 avslöjade Chrissie i en intervju att hon från början var mycket motvillig att låten släpptes: "När vi spelade in låten var jag inte särskilt nöjd med den och berättade för min producent att han kunde släppa den över min döda kropp, men jag övertalades till slut" sa Hynde.

16. Going Underground - The Jam
Med "Going Underground" var det första gången som The Jam hamnade etta på den brittiska singellistan, den släpptes i mars 1980. Låten släpptes aldrig på något av bandets album, men har senare dykt upp på många samlingar.

17. Paul Simon - 50 Ways To Leave Your Lover
Lysande låt av Simon skriven efter dennes skilsmässa från sin första fru Peggy Harper. Låten är en älskarinnas humoristiska råd till en man hur man kan avsluta en relation. Den gavs ut i december 1975.

18. Svårt Att Säga Nej - Bo Kaspers Orkester & Lisa Ekdahl
Låten var med i soundtracket på filmen "Vuxna Människor" där jag hörde den. Eftersom jag gillar både Orkestern och Lisa så var valet inte svårt. Det var svårt att säga nej till den helt enkelt. ;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar