onsdag 21 november 2012

Idag är det onsdag och Champions League afton ...alltså en nervös afton, men kul. Onsdag var det också första dagen på året 1969 dit vi nu nästan nått fram till slutstationen på listorna. Sista spotifylistan kommer här, men det återstår en som vi kör på Grooveshark som innehåller sådant som vi inte kunnat uppbringa på Spoten.

Hösten 1969 framstår som orkanhösten framför andra för den som eventuellt minns. Jag kan inte påstå att jag minns, men min älskade mor brukade berätta att min 21 år äldre bror hade mig i fånget när vi blickade ut genom köksfönstret, då han utbrast ...där åker plommonträdet! Detta var det första ovädret som anlände den hösten, närmare bestämt den 22 september över Sydsverige. Vad skadeverkningarna beträffar hör detta till de värsta och mest omfattande oväder som överhuvudtaget förekommit i vårt land. 10 personer omkom när denna storm/orkan vid namnet "Ada" drog över Svea rike.

Nästa svåra oväder inträffade den 1 november samma år, det var den så kallade allhelgonaorkanen. Den åstadkom stor förödelse i mellersta och östra Svealand, i Östergötland och på Gotland, och skördade sex människoliv.

Nej nu får jag väl kanske ta och lugna ner mig lite här med eländet, för trots allt så är det ju musiken från 1969 vi ska tala om så ni inte känner er "blåsta" på konfekten ...här har vi så:Back In The Days - 1969 Vol.10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar