lördag 17 november 2012

Ja så var det då över. Världens bästa tillställning på fotbollsplanen. Arsenal-Tottenham är en garanti för underhållning det vågar jag säga hela mitt liv. Jag är en otroligt lycklig Arsenal supporter denna eftermiddag när vi lyckats slå värsta fienden med 5-2 och tagit tre oerhört viktiga poäng. 5-2 verkar ju vara ett stående resultat numera när dessa ärkerivaler möts på Emirates Stadium. Samma resultat i våras, då med lite annorlunda utveckling ...då var vi 11 mot 11 ...idag 11 mot 10 i över 70 minuter. Det kan ju tyckas vara enkelt att vinna en match med en man mer under så lång tid, men ni som tittat mycket på fotboll vet att det inte är riktigt så enkelt i fotboll som i ishockey.

Varför var det på detta vis då? Det kan enklast förklaras med att i Tottenham spelar en av världens största pajaser och tillika mest egotrippade personer. Stundtals kan han vara lysande ...men det är tyvärr bara stundtals. Mannen jag pratar om är självklart den tidigare Arsenalspelaren Emmanuel Adebayor. Ni som sett matchen såg givetvis att han var den som startade målskyttet för eftermiddagen åt Tottenham i tionde minuten för att sju minuter senare bli utvisad för en helt onödig och rent ut sagt dåraktig tackling i ingenmansland. Utvisningen var utan minsta tvekan helt solklar, och denna utvisning stjälpte Tottenhams chanser idag.

Jag är trots att jag är Arsenalare full av beundran för Tottenhams insats idag trots ett tungt underläge i paus med 3-1 så försökte man verkligen ändå göra match av det hela och gjorde så stundtals. När reduceringen till 4-2 kom så var jag allt nervös vill jag lova.

Jag hyllar således Tottenham för den inställning man visade ....särskilt Bale med sin energi. Jag hyllar också Tottenhams tränare Villas-Boas för sitt försök, sin tro och passion ...karln var bokstavligen nästan på plan. Jag måste också hylla Sveriges bäste fotbollsanalytiker Erik Niva för sina otroligt sköna konstateranden från stolen i studion. Då måste vi också alla veta att större Tottenham supporter än just denne man finns inte ...men alltid en glasklar analys oavsett denna tunga förlust ...som när han konstaterade att Theo Walcott fick spela central anfallare mot slutet av matchen samt göra mål ...detta kunde man enligt herr Niva se som en kort anställningsintervju då Walcott tydligen helst vill hålla till centralt i anfallet.

Givetvis kan jag inte bara hålla på med att hylla Tottenham denna afton...för trots allt är det ju Arsenal som vunnit kampen, och som man gjorde det! Utvisningen kom i 17:e minuten och i det läget låg Gunners under med 1-0. Mitt kära Arsenal visade dock att man är ett av världens bästa lag på att trilla boll och det kan ju utnyttjas bättre när motsåndarlaget är en man mindre. På det vis Arsenal gjorde det idag så var det närmare ett powerplay i ishockey än just en fotbollsmatch. Man pressade på i våg efter våg och lyckade redan innan paus få 3-1 till sin fördel. Mertesackers fina nick banade väg för det hela ...när Giroud senare hade en stenhård nick på mål och jag redan stod upp och var klar att fira fick Tottenhams målvakt fingrarna på bollen och räddade ...måste vara en av årets räddningar!

Arsenal malde som sagt bara på efter kvitteringen och pressade helt enkelt Tottenham så hårt att kapitulationen var oundviklig. Arsenal var bra idag och fast beslutna att vinna detta och gjorde så helt välförtjänt. Walcott var lysande, likaså Giroud som fått utstå en del kritik, men som jag ser en bra potential i. Killen arbetar alltid hårt och är oerhört stark i luften samt att han idag visade en del med sina fossinar också.

Utanför planen kunde man också se en sprudlande nöjd konung vid namn Thierry Henry som vid sin sida hade han den store Sol Campbell. Detta var härligt att se och värmde mitt hjärta. Vad som borde sätta lite frågetecken i Tottenham är givetvis Adebayors beteende på planen ...men också den han tycks vara som människa vid sidan av planen. Ni som såg sändningen fick också se en Adebayor som innan matchen sökte kontakt med sina forna lagkamrater i Arsenal och endast möttes av stenansikten (läs Sagna). När sedan William Gallas som också tidigare varit i Arsenal sökte samma kontakt och blev omfamnad vilket gör att man höjer på ögonbrynen en aning. Adebayor är inte bara illa omtyckt i Arsenal, utan också i Manchester City ...så Tottenham kanske skulle fundera lite innan man förlänger med denne herre. Denne Adebayor har ju tidigare sagt att ha inte har något av Arsenal kvar i sitt hjärta...undrar om det stämmer ...för i eftermiddags hjälpte han oss lite på traven.

Nej mina vänner nu måste jag sluta för nu är det fest ...vi tänkte festa en bra stund ...jag och mina fem polare bananflugorna som vid detta laget fått i sig mer rödvin än vad som är hälsosamt!

Glöm inte att bidraga; Bloggers Weekend Collaborative Playlist Vecka 46

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar