måndag 19 november 2012


1969 är ju året vi behandlar inom musiken för tillfället. Här hemma i Sverige lanserades vår andra tv kanal TV2 av Sveriges Radio-Tv. Premiär detta år var det för TV-serien Pippi Långstrump. Man visade även Monty Pythons flygande Cirkus för första gången.

Den 29:e november detta år satte sig nog en hel del herrar ned i soffan med en tipslapp i ena handen och en stadig grogg i den andra ...för det vankades fotboll från andra sidan Nordsjön. Wolverhampton slog Sunderland i den allra första Tipsextra matchen med 1-0.

Den legendariska Herkules Jonssons storverk var 1969 års adventskalender, med manus, regi och medverkan av Tage Danielsson. Musiken skrevs av Gunnar Svensson och framförs här eminent i en mer sentida version av den saknade Esbjörn Svensson och hans Trio.

Själv hade jag mot slutet av detta år fullt upp med att riva sönder fotoalbum, välta ned porslinsfigurer, äta upp manen på min gunghäst samt kissa i min kusins skor ...så jag var nog inte riktigt mottaglig för dessa låtar då, men senare har jag lärt mig att lyssna: Back In The Days - 1969 Vol.9

Jag skulle bli väldigt glad om ni hjälpte till att kora 1969 års bästa album härintill. Funktionen har krånglat, men jag hoppas den fungerar bättre nu igen. Som vanligt ligger det 19 starka album från det året samt ett val med annat...väljer ni annat så lägg gärna en kommentar om vilket album som var ert val.

Tack på förhand/Fogass








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar