fredag 2 november 2012

Jag har efter det att min polare "Oggla" presenterade sin monstruösa och fina lista Original - Cover ("Monstret") här på bloggen inspirerats av att leta lite sköna covers då och då. Jag läste någonstans att The Beatles låt "Yesterday" skall vara den mest inspelade låten av andra akter så att säga ...över 3000 kända inspelningar finnes tydligen...jisses, en sådan samling skulle vara oerhört jobbig att gå igenom. Men för skojs skull tänkte jag att presentera en annan låt i 30 olika versioner som både är varierande och lite kul.

Mitt val föll på låten "Tainted Love" ...en låt skriven av Ed Cobb, inspelad första gången under 1960-talet av en dam vid namn Gloria Jones som senare också gjorde en cover på sig själv...nåja en nyinspelning i alla fall , vilken producerades av hennes dåvarande make Marc Bolan. Jag har som sagt valt ut 30 versioner av låten i olika genrer och stilar, jag har börjat med det original som jag alltid hållit högst av dessa versioner. Jag garanterar att många av er känner igen den mest på version 2 på listan för det var väl då låten verkligen slog igenom stort.


Jag har alltså valt att börja med originalet och jag avslutar med samma kvinnas andra version från 1976 på sin egen låt. Där emellan har vi en uppsjö av olika varianter på denna fina souldänga. Lyssna och finn ut din favorit! Tainted Covers

Ni glömmer väl inte att rösta på ert favoritalbum från 1969? Sedan glömmer ni väl heller inte att bidra till vår gemensamma helg lista: Bloggers Weekend Collaborative Playlist Vecka 44

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar