lördag 30 mars 2013

Mal Spooner (RIP)


Tänkte fortsätta på temat konceptalbum här nu när mina vänner vaknat och kommit in med flera tips som så småningom kanske kommer att behandlas här. Idag skall jag dock skriva lite om ett i mitt tycke väldigt underskattat och otroligt bortglömt album.

1979 bildades ett band i staden Leek i Staffordshire, England av sångaren Dave Hill och gitarristen Malcolm Spooner. De kom att kalla bandet för Demon och blev ett band som blev en del av NWOBHM (New Wave Of British Heavy Metal) rörelsen.

I Januari 1981 gick bandet in i studion för inspelningen av första albumet ”Night of the Demon”, sedan man säkrat skivsläppet genom att ett kontrakt skrivits med det franska skivbolaget Carrere Records. Man gjorde ytterligare ett album, med titeln "The Unexpected Guest" under detta skivbolags flagg. Efter detta album valde man att gå sin egen väg och lägga ned de attribut som gjort bandet kända, såsom förutom musiken den visuella liveshowen, med sina latexkostymeringar och masker där både djävlar och demoner ingick. Scenen bestod bl.a. av murar med öppna gravar och olika krucifix. Detta med inrådan från skivbolaget som menade att detta sålde.

Namnet till trots hade Demon och framförallt hjärnan bakom de två nu kommande albumen, Mal Spooner en helt annan vision och inriktning på hur bandets musik skulle te sig. Man gick från mer traditionella metal-låtar till progressiv rock med mer inslag av synthar och keyboards och med ett helt annat budskap i texterna. Ett mycket mer tydligt politiskt och samhällstänkande budskap hade utvecklats. 

Man släppte 1983 det album som fångade mitt intresse på allvar trots min ringa ålder vid den tiden, nämligen "The Plague" vilket jag gärna skulle orda om mer här också men som får ta plats en annan gång.

Året efter man släppt "The Plague" gick man in i studion för att spela in "British Standard Approved" och gjorde så. Bara någon vecka efter albumet färdigställts insjuknade Mal Spooner kraftigt och avled inte långt därefter i sviterna av en lunginflammation. Denna tragiska händelse gjorde att skivans utgivning försenades och den släpptes först i april 1985.

Efter Mals död fortsatte bandet i samma anda vad gällde texter, men det blev dock lite mer traditionella album i musikens bemärkelse. De har gjort ett och annat lyssningsvärt spår efter tiden med Mal också, men i mitt tycke kommer man aldrig i närheten av dessa två smått bortglömda pärlor. Man splittrades 1992 och återförenades 2001 och det lilla jag lyssnat så är väl texterna också mer tillbaks i mer traditionell hårdrocksförpackning.

Skivan jag vill att ni ska ta er tid att lyssna på heter alltså "British Standard Approved". Här arbetar sångaren Dave Hill fram en syn i sina texter där han jämför det Brittiska imperiets uppgång och fall med Titanics jungfruresa.

Mina vänner ta nu på er edra allra bästa hörlurar, för sådana här album gör sig bäst i störningsfri miljö. Luta er tillbaks med något värmande att dricka och följ med ner i det kalla vattnet på denna resa och tolka in er egen känsla av ett väldigt bortglömt och underskattat konceptalbum.

Klicka på Omslaget så åker vi! 


2 kommentarer:

  1. Vilket spännande tips! Har aldrig sett eller hört talas om denna skiva. Med ett av det coolaste bandnamnen i världen så hoppas jag verkligen att denna platta är bra. Skall definitivt kolla in den.

    SvaraRadera
  2. :-)Hoppas det blir spännande nog...

    SvaraRadera