torsdag 31 januari 2013

Igår släpptes kanske årets bästa platta 2013 om du frågar mig. Jag har lyssnat minst 25 gånger nu och kan konstatera att det är ett litet mästerverk som givits mina öron & min själ. Givetvis så har året bara börjat men att denna skiva inte skulle komma att platsa på min 20-topplista när året är till ända förefaller högst osannolikt.

Jag har inte tänkt recensera just denna platta utan låta er själva bilda er uppfattning om dessa spår. Däremot har jag tänkt ge er en spellista från denna ganska anonyma artist och musiker som definitivt är värd mer uppmärksamhet än han får. Med årets album inräknat så har denne eminente gitarrist, sångare, textpoet, livsmålare, konstnär och möbelsnickare släppt 6 plattor från vilka jag plockat ihop denna spellista, med vilken jag hoppas skall ge er en blick in i världen såsom den ter sig genom den ångest, smärta, glädje, sorg och kärlek som den förmedlas av Ossler. Pelle Ossler som han heter är således en svensk musiker som föddes 18 november 1962 i Bjuv.

Vem är då denne Ossler? ...är det säkert många som undrar. Förutom sina 6 soloalbum sedan 1997 har han bland annat varit gitarrist i Wilmer X mellan åren 1986-2003. Han har även ingått i Joakim Thåströms kompband under flera år. Just dessa två herrar har tillsammans med Niklas Hellberg också bandet Sällskapet ihop. Detta Sällskapet släpper f.ö. också en platta under året, debuten släpptes 2007 så det var några år sedan vi hörde från denna konstellation.

Pelle Ossler arbetar som möbelsnickare idag då musiken tycks vara omöjlig att att leva på, särskilt som Ossler inte tagits in av en större skara människor ännu. Det kräver några lyssningar vill jag lova, för nu tar vi oss in i en värld där du som betraktare får tolka väldigt mycket själv, vilket är underbart befriande men för vissa människor jobbigt innan man kommit in under ytan och verkligen upptäckt denne fantastiske musikers uttryckssätt både genom fullständigt lysande texter, en förmåga att berätta och ett underbart och ibland oväntat ljudlandskap.

Välkomna in i Osslers värld!

Klicka på Pelle för spellistan "Osslers värld".
Klicka på fågeln för nya albumet.

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar