lördag 1 december 2012

Detta är första försöket att göra en liveblogg, så det hela kommer att uppdateras fortlöpande med senaste inlägget överst. Idag är temat Sverige och svensk musik, alltså svenska artister som framför texter på svenska eller engelska så ni kommer att få två listor att lyssna på. I soffan gästas jag av min gamle dryckesbroder Tarfad som ska hjälpa till att styra upp det hela, både vad gäller musik och dryckesjom.

SVENSKA

SWEDISH


Fogass // Tarfad
Ni fattar vinken ...tack för oss!
Tarfad
Så kort men så mycket sväng, man lyfter på hatten för Jason.En svängom med Melissa för en jazzig promenad genom stan med Z
Fogass
Inte för att jag ska sova nu...men sen ....den kände pappan som har ordet som en gåva ....samt den göteborgare som varit så älskad och utskälld ...jag tillhör dem som älskar .
Tarfad
Nån nytt, nått gammalt å så Arne
Fogass
Mycket har vi spelat ...från Trollhättan och många andra städer i Svea Rike ...men från Trollhättan har vi glömt något ...jag råder bot på det nu. Sedan kan jag inte heller släppa denna kvinnas covers på en viss kanadensare ...för att avsluta med något av det vackraste jag hört!
Tarfad
En fin duett mellan Afzelius&Wiehe sen levererar LeMarc textraden "Så när vettet säger en sak och hjärtat nått annat, Vinner alltid hjärat, likt förbannat". Avslutar med en man som gått i genom en hel del..
Fogass
T kan bli mitt Tema ...då jag ju inte heter Fogass utan som tvivlaren från Bibeln ...Tomas ...och så börjar trippeltemat och fortsätter på T ...bra är det ...nästan otäckt bra...
Tarfad
Trenne herrar framför tre olika musikstycken där det sjunger tre olika sånger. Lars, Fred och Toni sjung ut!
Fogass
Klassiker vill jag lova ....i extremt fina covertappningar ...men också underbara original ...däremellan världens störste svenske ZAPPA wannabe... och vi säger R.I.P. Errol
Tarfad
Popopopopopopopooooppopopopopop
Fogass
Det lär bli så ett tag till ja. skåneland, önskningar och primater....nu kör vi!
Tarfad
Vi håller på det svenska språket ett tag till tror jag
Fogass
Vi fortsätter ett par låtar till innan vi spelar lite SWEDISH...några fler goa sjunga med låtar... nykter? nej så fan heller...
Tarfad
Vi önskar Darin och Maja lycka till.
Dessa tre är till er!
Fogass
Efter att ha småkikat lite lätt på "så mycket bättre" och efter att jag frågat Tarfad om Darin är kåt på Maja och Tarfy torrt konstaterat det faktumet att Darin köpt Falukorv...så fortsätter vi på SVERIGElistan med än mer klassiska sjung med låtar...keep 'em coming...
Tarfad
Efter ett break med så ska det låta lullar vi i gång med 34:an, Fredrik Åkare och Staten&Kapitalet dvs avdelning vin&allsång
Fogass
Nu är det lite matlagning på gång ...då passar man på att slänga in några låtar på Bloggers Weekend och så fortsätter vi senare...ni missar väl inte att dela med er...?
Fogass
Tarfad fick lite tid att samla ett gäng goa nummer emedans jag höll på med annat ...men här kontrar jag med lite fina låtar .. ja många klassiker och ett och annat lite mindre känt nummer i SVERIGElistan. Swing It!
Tarfad
Jag fortsätter men en späd Lisa bollar över till Pernilla och avslutar med Ted som titeln till trots sjunger på svenska
Tarfad
Wadling, Hyvönen och Räisänen kan det bli fel.. jag vet inte vad ni tycker men jag tycker det är en helt ok trio
Fogass
Några fler låtar i ren moll behövs just nu...denna gång i SWEDISH.
Tarfad
Tvära kast, Lite skånsk reaggie, en svensk pajk som i vanliga fall sjunger på engelsga sjunger nu på svenska och så avslutar vi med en Corneliscover
Fogass
Efter fotbollen som sagt blir det inga uppåt-toner...men likväl fantastiska låtar.
Tarfad
Fotbollen, ja den gick väl inte hel enligt önskemål... men nu släpper vi det och går vidare i musikens värld.
Tre favoriter helt enkelt.
Fogass
Ja nu har vi kommit en bit ...en kort bit, och efter att ha sett en bild på Dolly Parton mitt i svänget och vi konstaterat att damen ifråga är känd för två skilda saker ...det till vänster och det till höger ...samt att stora bröst är större än små, så får ni här tre favoriter i SVERIGElistan från mig nu innan det blir lite fotboll här ...vi fortsätter senare!
Tarfad
Det är bara att konstatera att svenskar kan svänga, här får lillkillen vara med, bara en sådan sak...
Fogass
Efter Tarfys svängiga låtar på svenskalistan så kastar jag mig nu över till SWEDISH och temat är nya album från 2012. Lite Swing, lite soul, lite hårdrock.
Tarfad
Vi är kvar i det gyllene årtiondet...  Björn J:son Lindh anför, lämnar över stafettpinnen till Mikael Wiehe och på sista sträckan springer Nynningen och vrålar för fyll hals..
Fogass
Nu börjar det arta sig här, lite vin några dåliga vitsar och suverän musik från vårt avlånga land förhöjer stämningen. Några SVENSKA nummer till tänkte jag bidraga med. Jag beger mig till 1970-talet och spelar er några fina nummer därifrån, först med en herre vars pappa är mer känd än sonen ...sedan med en tv aktuell person och till sist avslutar jag med något så häftigt som hårdrock sjungen på svenska.
Tarfad
Efter en liten resa från Örkelljunga via Luleå som avslutades Borlänge så tar vi en skutt ut till Bohuslän.
Sen är det bara två bra låtar men några av sveriges bästa röster.
Fogass
Tänkte starta up Swedish listan nu också och känna att det kan vara tunggung i det här landet, ni får tre lite mer feta rockiga  nummer att tugga i er.
Tarfad
Jag följer upp med två, i mitt tycket, lyckade covers som i original är engelska men som transformerats till svenska på ett utmärkt sätt. Mr. Cohen och Mr. Dylan misstycker säkert inte
Fogass
Jag tänkte starta upp denna spännande dag med två låtar som anknyter till den kvinna jag älskar, saknar och helst aldrig vill vara utan men tvingas till alltför ofta. Vad hon heter kan ni nog gissa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar